Szkoła Podstawowa im mjr. H. Dobrzańskiego "Hubala"

Szkoła Podstawowa im mjr. H. Dobrzańskiego "Hubala"

66-320 Trzciel
ul. Kościuszki 21
Tel.: (95) 743-12-18/19, Fax: (95) 743-12-18

zetrzciel@zetrzciel.szkolnastrona.pl

Kalendarium

Wtorek, 2024-04-30

Imieniny: Balladyny, Lilli

Kartka z kalendarza

Realizujemy kolejny moduł z projektu "Eko-Szkoła"

Uczniowie z klas: Ia, IIa i IIb zrealizowali moduł z projektu "Eko-Szkoła". Uczniowie wykonali dwa eksperymenty przyrodnicze:

1.Obrazujący konsekwencje dzikich wysypisk śmieci - na listek ręcznika papierowego uczniowie rozłożyli kolorowe paski bibuły i nadali im nazwy najczęściej wyrzucanych odpadów, które widzieli w lesie. Na tan przygotowany model wysypiska spadł deszcz, czyli spryskano go wodą. Ręcznik zabarwił się kolorami bibuły. Eksperyment ten dzieci powtórzyły raz jeszcze, ale tym razem podłoże (ręcznik papierowy) zabezpieczyli reklamówką jednorazową. Po deszczu podłoże nie zabarwiło się. Poprzez ten eksperyment dzieci zrozumiały, że w prawidłowo przygotowanych wysypiskach odpadów podłoże jest oddzielone nieprzepuszczalną folią, a spadający na śmieci deszcz nie zanieczyszcza gleby. Podczas gdy na dzikich wysypiskach wszelkie zanieczyszczenia wnikają w ziemię.

 

2.Dlaczego nadmiar nawozów i soli szkodzi roślinom? - Uczniowie napełnili 3 szklanki do połowy wodą. Do pierwszej wsypali 1 łyżkę soli, do drugiej 2 łyżki soli, trzecia szklanka pozostała z samą wodą. Do każdej ze szklanek uczniowie włożyli gałązkę rośliny liściastej i nalali trochę oleju, aby woda nie odparowała. Już po jednej dobie uczniowie zauważyli, że rośliny w szklankach z wodą, do której dodano sól zaczynają więdnąć. Uczniowie zrozumieli dzięki temu, że nadmiar soli i nawozów nie powoduje szybszego wzrostu rośliny, wręcz przeciwnie - osłabia ją.